MX5

Heb je naast je fransoos nog een andere passie, deel het hier!

Moderator: ClubFrance Crew

Forumregels
Deze richtlijnen zijn er om de topics in Mijn non-fransoos helder te houden.

Graag willen we jullie dan ook vragen om met het volgende rekening te houden:

- Open topics aan de hand van <nickname> - <Type Auto> - <evt. deel> - <Laatste Update>
bijv. Klaasje - volkswagen golf mk2 - Deel 2 - Nieuwe Velgen

- Topics met meer dan 50 pagina's zullen worden gesloten, een nieuw deel mag dan geopend worden.
- Eén auto per topic, dit houd het geheel wel zo duidelijk. Heb je meerdere autos, dan mag je meerdere topics openen

Topic author
C5-Cruiser
Kan niet zonder
Echte Naam: JYdV
Auto: Mazda MX5 (Turbo)

MX5

Berichtdoor C5-Cruiser » 27 feb 2015 - 21:33

Naast de C5 heb sinds juli 2014 een MX5 uit 1990. Echt een fun-auto, totaal iets anders dan de meeste Citroens (RWD, roadster). Eén van de redenen om deze te kopen was dat dit een origineel NL auto is, maakt verder vrij weinig uit, maar dat is toch wel redelijk uniek in de MX5 wereld ben ik achter gekomen.

Na aankoop heb ik al vrij snel het std stuur vervangen voor iets nieuws, icm een snapoff naaf. Er zat een alarm in dat afgekoppeld was, die heb ik vervangen voor iets nieuwers (met radar icm cabrio) icm CV op portieren en een elektrische ontgrendeling op de achterklep.
Ook bleek al heel gauw dat de schokdempers (vooral achter) echt op waren, na elke drempel krijg je een enorme klap na, omdat de uitgaande slag blijkbaar amper gedempt werd. Dus al heel snel een set HSD Monopro's laten overkomen uit de UK. Die zitten er nu onder en dat is een grote verbetering 8)
Het is een schroefset dus in hoogte verstelbaar, ik wil vooral voor goede wegligging gaan en niet voor how low can you go, dus hij ligt op dit moment toch wat te laag, raakt soms onderkant bij extreme drempels, en er zit op sommige punten minder dan 10cm tussen auto en weg..
Plannen zijn er genoeg, motorblok lekt nogal op de keeringen dus die gaan vervangen worden icm distributie, onderstel verder verbeteren -> nieuwe ophangingsrubbers-nieuwe camberbouten-uitlijnen. Als dat allemaal klopt, dan op langere termijn werken aan het creëren van meer power uit de 1.6 (er lopen hier meer autoprojecten..)
Kom hier vooral meekijken naar de anders MX'jes en ook om onderdelen op te sporen.
Hier wat foto's

Proefrit
Afbeelding

Nieuw stuur
Afbeelding

HSD Monopro's
Afbeelding

Afbeelding

Naast de C5
Afbeelding

Zomersetting
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is het winter en de MX slaapt binnen, tijd om wat zaken aan te pakken. De remmen zijn aardig ver heen, en de handrem bleef plakken, tijd dus om de klauwen eraf te halen en op te knappen, meteen ook nieuwe blokken schijven en slangen rondom, ook een maatje groter van een 1.8 is de planning.
Verder draagarmbussen vernieuwen, de oude zijn slecht merk ik nu die schroefset eronder zit. En het is zonde van die schroefset als ik dit zo laat. Moet nog kijken of er PU bussen in komen of die van IL motorsport.
Als laatste een grote motor service, vervangen van alle keringen achter de distributie, want die lekken aardig. Acherkant blok zelfde verhaal, maar dat komt later icm nieuwe koppeling als dat zover is (turbo).

Auto hoog op de bokken gezet voor gemakkelijker werken.
Afbeelding

Radiateur blijkt ook aardig slecht te zijn dus die zal ook vervangen worden, meteen voor iets beters uiteraard!
Zie ook de lekkende krukaskering
Afbeelding

Afbeelding

Fusseekogelbout zat ernorm vast, moest de luchtratel er aardig lang op houden, 1 kant kwam los, de andere brak af halverwege..
Denk dat ik ze zowieso vervang nu we er toch mee bezig zijn, zelfde geld voor de 4 andere kogels daar.
Afbeelding

Bussen eruit halen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe remmerij is al binnen
Afbeelding

Maatje groter
Afbeelding

laurens92
Onderdeel van het Meubilair
Echte Naam: Laurens
Auto: Saxo 1.6 16V VTS
Leeftijd: 26

Re: MX5

Berichtdoor laurens92 » 27 feb 2015 - 22:56

Nette MX heb je daar! Zijn hele fijne auto's om te rijden. Ben ook een beetje aangestoken door vrienden die MX5 rijden haha
Afbeelding

KMvrtr
Official Member
Official Member
Echte Naam: Antoine
Auto: Peugeot 206SW GTI

Berichtdoor KMvrtr » 01 mar 2015 - 13:46

Wauw!
Goeie auto als fun car. Daar kun je veel leuks mee doen. 8-)

Ben wel een beetje jaloers op je werkplek en al dat gereedschap! :thumbup:
Peugeot 206 | 1.4 | X-line | LPG | 2005
Peugeot 206SW | 2.0 | GTI | GPL | 2003

Afbeelding

Topic author
C5-Cruiser
Kan niet zonder

Berichtdoor C5-Cruiser » 28 mar 2015 - 22:59

Als je aan Franse gebakjes sleutelt bouw je vanzelf een sleutelimperium op haha :)

Inmiddels begonnen met groot onderhoud motor
Afbeelding

En uiteindelijk voor poedercoating gegaan!
Afbeelding

Hier vast een paar rubbers gepast, gaat prima nog. Heb een set Super Pro klaarliggen om gemonteerd te worden op de verse draagarmen.
Afbeelding

Alle PU bussen zitten erin
Afbeelding

Achter weer grotendeels inelkaar
Afbeelding

Cranklockingtool
Afbeelding

Afbeelding

Helaas zaten alle keerringen vast dus ook daarvoor moesten special tools voor gemaakt worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed ze moesten vervangen worden, dat is duidelijk
Afbeelding
Daarna distributie compleet gedaan, nieuwe waterpomp, etc

De remmen bleken veel slechter dan gedacht en gehoopt. Voorkant is mij te roestig om nog opnieuw op te bouwen. Achter was 1 kant al vervangen, want die is nog goed, de ander was echter rot, die dus vervangen. Wel meteen conversie naar de 1.8 schijf.
Afbeelding

Afbeelding

De voorkant.. tja had een EBC set 1.8 diameter liggen, maar nu de klauwen niet zo fris meer zijn maar voor de ultieme optie gegaan, set Wilwood besteld dus
Afbeelding

Ook lang op moeten wachten; nieuwe fusseekogels voor in de bovenste draagarm, deze zijn er inmiddels ingeperst
Afbeelding

Afbeelding

Francis
Official Member
Official Member
Echte Naam: Francis
Auto: Citroën C2 1.6 16v VT(R)S
Leeftijd: 33

Berichtdoor Francis » 30 mar 2015 - 02:04

Goed bezig geweest met je zakjapanner! ;)
:france: Driver of the Black Bitch and Goldie :france:

JesseJellema
Kan niet zonder
Echte Naam: Jesse
Auto: Citroen Saxo 1.4 vts 2002
Leeftijd: 25

Berichtdoor JesseJellema » 30 mar 2015 - 12:44

Wauw, Je steek mij bjna ook aan om een mx5 er bij te doen!, ga je er nog andere velgen onderzetten? zo ja waar denk je aan?? #nieuwsgierig!

Leuk project ziet er mooi uit!!! ben benieuwd wat je er nog meer aan gaat doen!!! :coolpics: :coolpics: :coolpics: :coolpics:
i`m in love with the saxo
Afbeelding

Topic author
C5-Cruiser
Kan niet zonder

Berichtdoor C5-Cruiser » 31 mar 2015 - 11:15

Ja ik zal wel moeten, originele 'bolletjes'velgen passen niet meer om die Wilwoods heen.. Ik wil een lichte velg in 15" die zonder spacers om de remklauw past, er is dan niet veel keuze, zeker niet als het ook nog goed moet staan. Denk dat het ATS DTC wordt. Voorbeeldje:
Afbeelding
Wil ook voor iets extremere banden gaan aangezien dit echt een mooiweer auto is die alleen als het slecht uitkomt in de regen terecht komt, denk dat dat de Toyo R1R wordt.
http://www.toyotire-benelux.com/nl/tire ... proxes-r1r

Jumbopowerr
Onderdeel van het Meubilair
Echte Naam: Pieter
Auto: Citroën Saxo 1.6 16v VTS
Leeftijd: 22

Berichtdoor Jumbopowerr » 07 apr 2015 - 14:09

Onwijs gaaf!

En die velgen zouden hem zeker niet misstaan :D
veni, vidi, vici.

JesseJellema
Kan niet zonder
Echte Naam: Jesse
Auto: Citroen Saxo 1.4 vts 2002
Leeftijd: 25

Berichtdoor JesseJellema » 07 apr 2015 - 14:37

Dat zijn leuke velgen ja!, en de rota grid velgen dan?
Afbeelding
i`m in love with the saxo
Afbeelding

Topic author
C5-Cruiser
Kan niet zonder

Berichtdoor C5-Cruiser » 07 apr 2015 - 19:18

Niet verkeerd maar mij te zwaar. En je ziet ze al zo veel op MX5jes.

Lang weekend gehad en weer een hoop gedaan.
Voorkant in elkaar gezet
Afbeelding

Afbeelding

Harten van de achterschijven zwart gespoten. Zijn nu weer standaard schijven, aangezien de gedimpeld/gegroefde EBC's niet staan bij de gladde schijven aan voorkant
Afbeelding

Had een meevaller, bleek een K&N inlegfilter al in te zitten, schoongemaakt en opnieuw geolied. Ook te zien is de nieuwe radiateur
Afbeelding

Distributie is ook klaar dus gister na de laatste nieuwe koelslang de auto gestart voor het eerst in 2015, en hij werkt nog ;) Wel lichte KVS lekkage bij het thermostaathuis, terwijl die netjes op spec vastgezet is en de pakking nieuw. Ook was alles schoon en vlak, moet even zien wat ik eraan ga doen.

Kreeg de remleiding linksvoor niet los van de slang zonder de nippel stuk te draaien, dus daar vandaag even een nieuwe voor laten maken. Binnenkort een custom remslang maken voor de Wilwood remklauwen.

Terug naar “Mijn non-fransoos”