Slowly start the change

Deel hier je ervaringen/projecten van jou Voiture.
Alles mag, zolang t frans is! Bijv. Renault, Citroen, Simca, Talbot, Peugeot of wat je ook kan bedenken!

Moderator: ClubFrance Crew

Forumregels
Deze richtlijnen zijn er om de topics in Mijn Voiture helder te houden.

Graag willen we jullie dan ook vragen om met het volgende rekening te houden:

- Open topics aan de hand van <nickname> - <Type Auto> - <evt. deel> - <Laatste Update>
bijv. Klaasje - Citroen AX - Deel 2 - Nieuwe Velgen

- Topics met meer dan 50 pagina's zullen worden gesloten, een nieuw deel mag dan geopend worden.
- Eén auto per topic, dit houd het geheel wel zo duidelijk. Heb je meerdere autos, dan mag je meerdere topics openen

ReinderT
Official Member
Official Member
Echte Naam: Reinder
Auto: Peugeot 206

Re: Slowly start the change

Berichtdoor ReinderT » 02 nov 2017 - 21:51

Rowan schreef:Wat een turbo juist niet wilt is tegendruk. Simpel gezegd is de beste uitlaat voor een turbo geen uitlaat...
Ik heb altijd gelezen dat een turbo minder tegendruk nodig heeft dan een atmosferische motor, maar dat een te grote diameter juist funest is voor de turbodruk waardoor deze juist weer lager wordt. Afhankelijk van de grootte van de turbo zou de diameter van de uitlaat dan zijn.
Ook kan de turbo met iets meer tegendruk sneller spoolen heb ik gehoord, en dus sneller meer vermogen leveren.
Wat de ideale maat betreft zou ik contact opnemen met de betere tuningshops. Vaak kunnen deze dit berekenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Rowan
Kan niet zonder
Echte Naam: Rowan
Auto: Mazda RX-8 HP
Leeftijd: 31

Berichtdoor Rowan » 07 nov 2017 - 11:41

ReinderT schreef:Ik heb altijd gelezen dat een turbo minder tegendruk nodig heeft dan een atmosferische motor, maar dat een te grote diameter juist funest is voor de turbodruk waardoor deze juist weer lager wordt. Afhankelijk van de grootte van de turbo zou de diameter van de uitlaat dan zijn.
Ook kan de turbo met iets meer tegendruk sneller spoolen heb ik gehoord, en dus sneller meer vermogen leveren.
Wat de ideale maat betreft zou ik contact opnemen met de betere tuningshops. Vaak kunnen deze dit berekenen.

Waar heb je dat gelezen en leg eens uit hoe een te grote diameter funest is voor de "turbodruk"?
Dat je iets gehoord hebt wil nog niet zeggen dat het waar is, of in ieder geval niet helemaal waar.

Ik raad aan dit boek te lezen, is wel Engels maar goed te begrijpen.
https://www.bol.com/nl/f/street-turbocharging/30487198/

Als je wilt heb ik nog wel meer literaire tips.

Ivo207 schreef:Ik wil dan gewoon een sport cat , midden demper en eind demper met mooi sierstukje maar vind 600 veel als het schadelijk is . Ik was dus aan het denke om safe te spele een klep systeem voor de kay met open pijp naar eind demper toe en als de knop ingedrukt wkrd dat de stroming gewoon netjes via orginele pijp naar sport demper gaat ? Ook geen geklooi met apk dus en als ik dan op knopje druk heb ik als het waren uitlaat zonder cat en middendemper

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Sportcat, midden- en einddemper is mits goed uitgevoerd niet schadelijk en zou je gewoon mee door de apk moeten komen.
Bedenk wel dat als je je uitlaat veranderd er niet gelijk een hoop vermogen vrij komt, wil je profijt hebben van breather mods op een FI motor zul je toch het motormanagement moeten (laten) aanpassen.

ReinderT
Official Member
Official Member
Echte Naam: Reinder
Auto: Peugeot 206

Berichtdoor ReinderT » 07 nov 2017 - 12:19

Rowan schreef:
ReinderT schreef:Ik heb altijd gelezen dat een turbo minder tegendruk nodig heeft dan een atmosferische motor, maar dat een te grote diameter juist funest is voor de turbodruk waardoor deze juist weer lager wordt. Afhankelijk van de grootte van de turbo zou de diameter van de uitlaat dan zijn.

Waar heb je dat gelezen en leg eens uit hoe een te grote diameter funest is voor de "turbodruk"?
Dat je iets gehoord hebt wil nog niet zeggen dat het waar is, of in ieder geval niet helemaal waar.

Ik raad aan dit boek te lezen, is wel Engels maar goed te begrijpen.
https://www.bol.com/nl/f/street-turbocharging/30487198/

Als je wilt heb ik nog wel meer literaire tips.

Ivo207 schreef:Ik wil dan gewoon een sport cat , midden demper en eind demper met mooi sierstukje maar vind 600 veel als het schadelijk is . Ik was dus aan het denke om safe te spele een klep systeem voor de kay met open pijp naar eind demper toe en als de knop ingedrukt wkrd dat de stroming gewoon netjes via orginele pijp naar sport demper gaat ? Ook geen geklooi met apk dus en als ik dan op knopje druk heb ik als het waren uitlaat zonder cat en middendemper

Sportcat, midden- en einddemper is mits goed uitgevoerd niet schadelijk en zou je gewoon mee door de apk moeten komen.
Bedenk wel dat als je je uitlaat veranderd er niet gelijk een hoop vermogen vrij komt, wil je profijt hebben van breather mods op een FI motor zul je toch het motormanagement moeten (laten) aanpassen.
Als de uitlaat te groot is is de turbodruk lager zodra je van het gas af gaat, en is er dus minder spooling zodra er weer aanspraak op wordt gedaan. Dus eigenlijk verklein je de turbolag met het schakelen een beetje. Maar dit zei een maat van me, die heeft met een kleinere diameter uitlaat 30pk gewonnen...

Topic author
Ivo207
Komt hier vaker
Echte Naam: Ivo
Auto: Peugeot 207

Berichtdoor Ivo207 » 07 nov 2017 - 12:48

Hmmm , tis me 1ste turbo auto dus ik geloof alles wat me word verteld ik lees op verschillende forums weer iets anders weet niet meer wat te geloven , heb al 2 of 3 verschillende bedrijven aangesproken die in de tuning wereld zitten en de een zegt weer wat anders dan de ander hehe .

Maar gaat niks meer mee gebeuren heb vast contract gekregen dus wil me spaargeld terug ivm kopej van een huis dus misschien gaat de auto de verkoop in helaas .( een goedkoper autootje rijd net zo goed van werk naar huis ) .

Rowan
Kan niet zonder
Echte Naam: Rowan
Auto: Mazda RX-8 HP
Leeftijd: 31

Berichtdoor Rowan » 08 nov 2017 - 16:11

ReinderT schreef:Als de uitlaat te groot is is de turbodruk lager zodra je van het gas af gaat, en is er dus minder spooling zodra er weer aanspraak op wordt gedaan. Dus eigenlijk verklein je de turbolag met het schakelen een beetje. Maar dit zei een maat van me, die heeft met een kleinere diameter uitlaat 30pk gewonnen...

https://www.youtube.com/watch?v=3zfLnOnnW2A

9:57 om precies te zijn, niet verkeerd om de rest ook even te kijken zodat je weet wat "tegendruk" inhoudt.

Turbodruk is druk die de turbo opbouwt, dus druk op de inlaat. Als je de uitlaatdiameter vergroot wordt de druk na de turbo lager aan de uitlaatkant, niet de turbodruk. Wat dus een groter drukverschil creëert tussen het spruitstuk en de uitlaat, wat dus resulteert in een snellere spool-up.
Een kleinere diameter uitlaat doet precies het omgedraaide.

Gefeliciteerd met je maat, heel knap. Ik neem aan dat die 2 achtereenvolgende runs op de dyno heeft gedaan met alleen uitlaatdiameter als variabele? Ik geloof het niet. Maar dat doet er verder niet toe.

Doe met deze info wat je wilt, maar geef andere mensen geen goed onderbouwd (slecht) advies.

EH Autoservice
Official Member
Official Member
Echte Naam: Edgar
Auto: Peugeot 607 V6 aut. Pack
Leeftijd: 49
Contacteer:

Berichtdoor EH Autoservice » 08 nov 2017 - 18:08

Amen !

Met veel moeite heb ik mij ingehouden niet te reageren , met smart wachtend op bovenstaande reactie :thumbsup:

Vooral de laatste zin , die is écht H E I L I G :!:

Lakeman
Official Member
Official Member
Echte Naam: Jesper
Auto: Citroën Saxo 1.4 VTS
Leeftijd: 24

Berichtdoor Lakeman » 09 nov 2017 - 09:45

Rowan schreef:
ReinderT schreef:Als de uitlaat te groot is is de turbodruk lager zodra je van het gas af gaat, en is er dus minder spooling zodra er weer aanspraak op wordt gedaan. Dus eigenlijk verklein je de turbolag met het schakelen een beetje. Maar dit zei een maat van me, die heeft met een kleinere diameter uitlaat 30pk gewonnen...

9:57 om precies te zijn, niet verkeerd om de rest ook even te kijken zodat je weet wat "tegendruk" inhoudt.

Turbodruk is druk die de turbo opbouwt, dus druk op de inlaat. Als je de uitlaatdiameter vergroot wordt de druk na de turbo lager aan de uitlaatkant, niet de turbodruk. Wat dus een groter drukverschil creëert tussen het spruitstuk en de uitlaat, wat dus resulteert in een snellere spool-up.

Gefeliciteerd met je maat, heel knap. Ik neem aan dat die 2 achtereenvolgende runs op de dyno heeft gedaan met alleen uitlaatdiameter als variabele? Ik geloof het niet. Maar dat doet er verder niet toe.

Doe met deze info wat je wilt, maar geef andere mensen geen goed onderbouwd (slecht) advies.

:goodpost: :goodpost:
Track addict, biker, driver of my red Saxo :car: and my Yamaha MT07 Night Fluo :bike:

Topic author
Ivo207
Komt hier vaker

Berichtdoor Ivo207 » 18 dec 2017 - 15:39

Lakeman schreef:
Rowan schreef:

:goodpost: :goodpost:
Peugeot 207 1.6 16V Turbo 3DRS 2007 Rood
€ 5.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1228588797? ... ialbuttons

Hij staat te koop nu voor interesse ff appe

Francis
Official Member
Official Member
Echte Naam: Francis
Auto: Citroën C2 1.6 16v VT(R)S
Leeftijd: 33

Berichtdoor Francis » 18 dec 2017 - 21:42

Joh? Hoezo heb je 'm te koop gedaan?
:france: Driver of the Black Bitch and Goldie :france:

Topic author
Ivo207
Komt hier vaker

Berichtdoor Ivo207 » 18 dec 2017 - 22:10

Francis schreef:Joh? Hoezo heb je 'm te koop gedaan?
Hij is mij te duur in de maandlasten ik heb een gehakstaaf uit 98 nu die ff opgeknapt word en dan rijd ik daarmee rond ik betaal nu 160 euro per maand wegebelasting + verzekering aan de 207 en aan die van 98 maar 65 euro per maand .
Helaas maar is niet anders.

Terug naar “Mijn Voiture”