SQ install in XM

Voor al je I.C.E projecten!

Moderator: ClubFrance Crew

Topic author
Stooftaker
Kan niet zonder
Echte Naam: Jeroen Stoof
Auto: Citroën XM

Re: SQ install in XM

Berichtdoor Stooftaker » 04 nov 2014 - 16:42

met een gesloten kist aan de andere zijde zou dat mijns inziens niet heel veel verschil uit mogen maken, zwaartekracht werkt immers ook zijwaarts, en niet enkel en alleen puur omlaag.
Waarschijnlijk zou in die theorie doorgedacht een verticaal gemonteerde woofer daar meer last van moeten hebben vanwege wisselende krachten op de conus en een daardoor scheef trekken van de conus bij in en uitgaande beweging :lol2:

:ugeek:

Lennart
Official Member
Official Member
Echte Naam: Lennart
Auto: Saxo 16V + Fiesta ST150
Leeftijd: 27

Berichtdoor Lennart » 04 nov 2014 - 16:47

EH Autoservice schreef:....en dus je Xmax in en uit verschillend is :mrgreen:

Ik moest dit echt 3x lezen om Door te hebben dat het niet over kerst ging :grin:
Citroen saxo 16V High compression ITB'd - Tracktool
Ford Fiesta ST150 - Daily

EH Autoservice
Official Member
Official Member
Echte Naam: Edgar
Auto: Peugeot 607 V6 aut. Pack
Leeftijd: 49
Contacteer:

Berichtdoor EH Autoservice » 04 nov 2014 - 18:06

Stooftaker schreef:met een gesloten kist aan de andere zijde zou dat mijns inziens niet heel veel verschil uit mogen maken, zwaartekracht werkt immers ook zijwaarts, en niet enkel en alleen puur omlaag.
Waarschijnlijk zou in die theorie doorgedacht een verticaal gemonteerde woofer daar meer last van moeten hebben vanwege wisselende krachten op de conus en een daardoor scheef trekken van de conus bij in en uitgaande beweging :lol2:

:ugeek:

Haha , daar heb je ook volledig gelijk in :mrgreen:
Nu wordt het een hele nieuwe discussie :clap:

Topic author
Stooftaker
Kan niet zonder

Berichtdoor Stooftaker » 17 nov 2014 - 19:17

paar plaatjes van de kist in wording.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nog niet alle (dubbele) panelen zijn verlijmd, en op de laatste foto ligt de hele bovenkant los.
Wanneer vastgeschroefd sluit alles naadloos aan. Dus na verlijmen en binnenkant dicht kitten zal de kist volledig luchtdicht zijn :dance:
Komend weekend een aansluit terminal erin maken en de zijwandjes en bracing op orde maken en dan proefdraaien in de garage.
Heb van t weekend reeds 1 A6 en 1 X12 uit de auto geschroefd, dus kan al even testen met een andere HU die ik ook in de garage heb liggen.
Ook is er nog de mogelijkheid om de woofer in de voorwand te stoppen, maar dat doe ik pas als dit niet gaat brengen wat ik er van verwacht.
Het zal eerst naar mijn zin moeten spelen voor ik aan een eventuele afwerking ga beginnen.

Om de muziek in de auto op peil te houden heb ik het sublaag 3,5 Db omhoog gezet :music: :lol2:

tdk206gti
Komt hier vaker
Echte Naam: Tom
Auto: 206 GTI
Leeftijd: 51

Berichtdoor tdk206gti » 23 nov 2014 - 13:27

Er word heel wat werk ingestoken, mooi project om te zien. :clap:

Topic author
Stooftaker
Kan niet zonder

Berichtdoor Stooftaker » 23 nov 2014 - 20:05

Zit idd veel tijd in, maar zolang je er plezier in hebt is dat niet erg :music:
Vandaag verder gegaan met het kistje en de eerste tonen zijn er reeds uitgekomen in de garage.

Hier wat plaatjes van de vorderingen.
Afbeelding
Afbeelding
verlijmd en van buiten naar binnen vast geschroefd.

Afbeelding
gaatje voor de aansluit terminal.
Afbeelding
en dat wordt ook weer dichtgemaakt.
Afbeelding
Kabel in de kist ook vast gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Dubbele baffle ook verlijmd
Afbeelding
Afbeelding
en de woofer erin.

Nu nog wachten tot het piramide schuim binnen is voor bekleding van de binnenwand voor "extra liters" :dance:
En dan zal de netto inhoud volgens berekening 97,4 liter zijn. buitenzijde zit om en nabij de 125 :shock:

Topic author
Stooftaker
Kan niet zonder

Berichtdoor Stooftaker » 04 jan 2015 - 16:56

Zijn weer een stapje verder, Piramide schuim is gearriveerd en erin verwerkt.
Daarna alle gaten van het schroeven dicht geplamuurd met MDF vuller en de kist 3 keer in de meubellak gezet om het MDF te beschermen tegen vocht.

Daarna gisteren en vandaag de kist bekleedt en dit is het resultaat. :music: :dance:

Afbeelding
Vulstof eromheen, bovenkant 2 lagen vanwege het hoogteverschil.
Zijkanten hoeven niet, die zijn als de kist in de auto staat niet meer zichtbaar.
Afbeelding
Om een en ander strak te kunnen trekken en houden zet ik de stof eerst vast met dubbelzijdig plakband voor vloerbedekking.
Afbeelding
De rand vouw ik dubbel voor wat extra stevigheid met opspannen.
Afbeelding
Hele kist bedekt en een gat erin gesneden voor de aansluit terminal.
Afbeelding
Als laatste de zijkanten aangespannen en alles vastgeniet.
Doe dit nog eens dunnetjes over met spijkers met grote kop, maar die had ik even niet voorradig.
Afbeelding
En dan de sub terug erin.
En nu staat de kist dus klaar in de woonkamer, als je op het hout klopt kun je bijna niet geloven dat de kist hol is aan de binnenzijde, het klinkt puur massief, daar is het gewicht ook een beetje naar. De tafel waar de kist op ligt is 2,10 meter lang wat een beetje een idee geeft van de grootte van de kist.

Volgende stap gaat zijn een zekering houder maken met de koperen strip die in de garage ligt en een strip voor de verdeling van de massa. Dit komt, net als nu, weer aan de zijde van de achterbank tesamen met de processor 1 versterker en de DAB tuner.
Aan de klepzijde zullen 2 versterkers zichtbaar zijn.

Voor alles geplaatst kan gaan worden zal er echter eerst nog een nieuwe bodemplaat ingezaagd moeten gaan worden.

JustFrance
EreLid
Echte Naam: Elco
Auto: Saxo 16v, Pug Expert '18
Leeftijd: 31

SQ install in XM

Berichtdoor JustFrance » 13 jan 2015 - 22:23

Blijft een geweldig project dit :) en dat allemaal in een XM blijf mij verbazen in de positieve zij van het woord.
Trotse eigenaar van Grumpy the Grey http://clubfrance.nl/viewtopic.php?f=16&t=646

Topic author
Stooftaker
Kan niet zonder

Berichtdoor Stooftaker » 02 feb 2015 - 18:01

Momenteel bezig met een stroomverdeling met zekeringen.
Idee is om op zo kort mogelijke plaat toch veel zekeringen te kunnen plaatsen, dus omhoog en omlaag.
Hierbij wat plaatjes van de vorderingen.
Afbeelding
Dan aftekenen
Afbeelding
en draad tappen
Afbeelding
Dan lexaanstrips om de andere zijde van de zekering vast te zetten
Afbeelding
en hier ook draad in tappen.
Afbeelding

Volgende stap is alles helemaal strak afwerken / passend maken, en dan het lexaan en de koperen strip polijsten.
Vervolgens een tweede strip maken voor de massa en een mooie afdekplaat maken voor de zekeringen zodat ze EMMA proof opgeborgen zijn
Komende week in de avonduurtjes wellicht nog weer wat verder klussen.

Topic author
Stooftaker
Kan niet zonder

Berichtdoor Stooftaker » 21 feb 2015 - 13:45

even 2 weken stil moeten zitten.

2 weken geleden een moment van onoplettendheid en een brekende boor en daar ging 3.2 mm bijna dwars door mijn duim heen... Behoorlijk pijnlijk met als resultaat een nog steeds half verdoofde duimtop. Ben door de nagel heen gegaan en kwam er dus bijna aan de andere kant weer uit. Gezien het feit ik totaal niet tegen bloed kan lag ik een minuutje later na een pleistertje dus gestrekt op de keukenvloer :wtf:

Morgen echter toch weer vrolijk aan de gang om mijn zekering houder / stroomverdeelstation af te maken :ugeek:

Terug naar “I.C.E Projecten”