distributieriem probleem 206 gti

Start 'ie niet? Wie weet kunnen we helpen!

Moderator: ClubFrance Crew

Topic author
Patrick2701
Onderdeel van het Meubilair
Echte Naam: patrick
Auto: 206 1.6 16v / 2.0 16v s16
Leeftijd: 27

distributieriem probleem 206 gti

Berichtdoor Patrick2701 » 16 okt 2017 - 13:47

dan toch maar begonnen met het vervangen van de distributieriem van de gti en je raad het al er gaat iets fout.
een koffer speciaal gereedschap gekocht voor het blokkeren van de krukas/vliegwiel en de nokken assen.
probleem 1 het stuk gereedschap dat in het gat in het motorblok moest om het vliegwiel te blokkeren dat paste niet. (zie foto voor gereedschap, boven de cijfer letter combi zou moeten passen maar past niet het stuk tussen de klem paste wel)
Afbeelding
om geen risico te nemen maar niet doorgeduwd en de multieriem met poelie verwijderd, de nokken assen geblokkeerd, de krukas geblokkeerd via het gat dat ook in de poelie van de multiriem zat en de spanrol ontspannen.
(zie foto voor poelie+gat)
Afbeelding
nieuwe spanrol looprol en waterpomp gemonteerd, toen kwam het moment van opbouw.
de riem via de krukas naar de looprol naar de inlaat nokkenas door naar de uitlaat nokkenas waterpomp en zo over de spanrol al was het wat moeite hem op de spanrol te krijgen.
heel de boel op spanning gezet en de krukas 10x rustig rond gedraaid, vervolgens de pennen weer onder in de krukas en in de nokkenaspoelies en dit ging allemaal zonder problemen.
nu lijkt mij dan toch dat alles goed staat maar nee hoor we gaan proberen te starten en je raad het al hier komt probleem 2 om de hoek kijken. de motor draait rond krijgt benzine en een vonk maar aanslaan??? mooi niet!!!
heel de boel weer los gehaald nu staan er op elke poelie een klein streepje die moet overeen komen met de streepjes op de distributieriem.
nu hebben we dan probleem 3 ondertussen als ik de streepjes op de poelie gelijk zet met de streepjes op de distributieriem dan komen de gaten op de poelie om te blokkeren niet meer overeen met de gaten in het blok voor het blokkeren
Afbeelding de poelie inde blokkeer stand
Afbeelding de poelie in de timing stand waarop dus het blokkeer gat niet overeenkomt met die op het motorblok
en ook de uitlaatnok heeft dit probleem
Afbeelding
de krukas het tandwiel hiervan kan ik dus geen markering zien maar het lijkt mij dat deze goed staat als de blokkeerpen erin kan (geblokkeerd zoals op foto)
Afbeelding
kan iemand mij vertellen hoe ik hier nu de hele bende op tijd kan krijgen? het vreemde is dus dat de motor probleemloos heeft gelopen voor de distributieriem er af is gegaan ook al staan de nokkenaspoelies naar mijn idee een beetje raar afgesteld zo
Wat is er beter dan 1 peug? 2 peug's

EH Autoservice
Official Member
Official Member
Echte Naam: Edgar
Auto: Peugeot 607 V6 aut. Pack
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: distributieriem probleem 206 gti

Berichtdoor EH Autoservice » 16 okt 2017 - 22:27

Pas nog distri van een EW10 gedaan ......
Pennen zijn cruciaal , vliegwiel MOET écht met pen op tijd gezet worden , en dat gaat niet aan de krukaspoulie kant !
Het kan zo maar zijn dat de krukaspoulie verdraaid is , dat het gat in deze niet uit komt .
Markeringen wordt verder niets mee gedaan ....,...
Vergeet ook niet de boutjes van de nokkenasoulies LOS te hebben op het moment van riemspanning afstellen , waarbij de uiterste posities voorkomen dienen te worden .

Verstuurd vanaf mijn Z Pro met Tapatalk

Topic author
Patrick2701

Berichtdoor Patrick2701 » 25 okt 2017 - 15:50

Toevallig ook een idee in welke stand de zuigers moeten staan? De riem ligt er nu af om de nokkenassen en de zuigers apart van elkaar af te kunnen stellen. Op de een of andere manier wil het maar niet lukken om het juiste gat in het vliegwiel te vinden.
In het vliegwiel zit een rijtje met meerdere gaatjes en als ik het vliegwiel een klein stukje verder draai kom ik er een tegen die wat hoger zit dan de andere en ook wat dieper lijkt te zijn

C5-Cruiser
Kan niet zonder
Echte Naam: JYdV
Auto: Mazda MX5 (Turbo)

Berichtdoor C5-Cruiser » 29 okt 2017 - 09:23

Zoals EH al zegt, mssn is je krukaspoelie verdraaid, ik zit ff snel te zoeken:
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... eg22k3.htm
Daar wordt omschreven hoe je de poelie kan verstellen, zie alleen zo niet hoe die moet staan.

En hier wordt gesproken over het blokkeren van je vliegwel, daar zou een gat zitten wat niet kan verschuiven:
http://www.peugeotforums.com/forums/mai ... -a-157809/
Vreemd dat je blokkeertool voor vliegwiel niet past, mssn nog een naar kijken wellicht gaat er daar als iets niet goed.

Topic author
Patrick2701

Berichtdoor Patrick2701 » 05 nov 2017 - 12:35

Blokkeerpen voor het vliegwiel bleek iets te dik te zijn waardoor die niet paste dus die hebben we iets laten afdraaien.
Nu past de pen mooi in het vliegwiel dus deze staat geblokkeerd maar kom toch weer met een klein probleempje.
De buitenste zuigers staan nu omhoog en de binnenste bijna helemaal omlaag maar als ik dan mijn inlaat nokkenas blokkeer is er niks aan de hand maar wil ik de uitlaat nokkenas doen dan kan ik deze net niet draaien tot blokkeer stand omdat deze dan met de kleppen tegen de zuiger aan komt

EH Autoservice
Official Member
Official Member
Contacteer:

Berichtdoor EH Autoservice » 05 nov 2017 - 17:18

Patrick2701 schreef:Blokkeerpen voor het vliegwiel bleek iets te dik te zijn waardoor die niet paste dus die hebben we iets laten afdraaien.
Nu past de pen mooi in het vliegwiel dus deze staat geblokkeerd maar kom toch weer met een klein probleempje.
De buitenste zuigers staan nu omhoog en de binnenste bijna helemaal omlaag maar als ik dan mijn inlaat nokkenas blokkeer is er niks aan de hand maar wil ik de uitlaat nokkenas doen dan kan ik deze net niet draaien tot blokkeer stand omdat deze dan met de kleppen tegen de zuiger aan komt
Zuigers in middenstand , nokkenassen op tijd , krukas voorzichtig in blokkeerstand .. ....
Was een goede blokkeerpen dan zeg !

Topic author
Patrick2701

Berichtdoor Patrick2701 » 06 nov 2017 - 12:06

Nu kan ik aan een ew10a cilinderkop komen voor een heel klein prijsje zou deze gewoon zonder problemen passen op het onderblok van de ew10j4?

C5-Cruiser
Kan niet zonder
Echte Naam: JYdV
Auto: Mazda MX5 (Turbo)

Berichtdoor C5-Cruiser » 07 nov 2017 - 20:35

Zal best passen maar de A heeft variabele kleptiming (VVT), dat kun je niet aansturen met je huidige ECU.

EH Autoservice
Official Member
Official Member
Contacteer:

Berichtdoor EH Autoservice » 08 nov 2017 - 10:29

C5-Cruiser schreef:Zal best passen maar de A heeft variabele kleptiming (VVT), dat kun je niet aansturen met je huidige ECU.
Maar wel heel simpel met een speedswitch , overal bestaan oplossingen voor ...
Het doet namelijk niets anders als aan / uit op een vast toerental .

Topic author
Patrick2701

Berichtdoor Patrick2701 » 08 nov 2017 - 23:35

Ondertussen loopt het blok van de gti weer
Kan mezelf wel een soort van voor me kop slaan
Na alle problemen die ik had met het gti blok in een opwelling een 2.2 blok gekocht waarvan de riem recentelijk ( zo een 5000km geleden) nog vervangen is dit blok zal dus na de winter in de gti komen. Helaas gaat het niet eerder worden aangezien ik alles buiten ouderwets op straat moet doen of in een garagebox zonder stroom.
Het gti blok zal dan weer doorgeschoven gaan worden naar het project waar voorlopig ook nog geen einde in zicht is dit is nu niets meer dan een kaal chassis met een handrem en versnellingspook voor de rest is werkelijk alles eruit

Terug naar “Motorisch”